LARC XV (Lighter, Amphibious, Resupply, Cargo, 15-ton)

LARC XV byl větší příbuzný LARC V. Jak napovídá označení, byl určen pro přepravu nákladů do 15 tun. Využití LARC 15 bylo podobné - podpora obojživelných operací, přeprava nákladů, osob a vozidel z lodí až na místo určení na souši. U nákladu se stejně jako u menšího LARC V jednalo především o paletizovaný náklad a kontejnery. LARC XV byl vybavený sklopnou rampou, mohl přepravovat i menší vozidla.

LARC XV měl hliníkový trup, s dvojicí motorů Cummins 920 umístěných na zádi. Poháněna byla všechna kola. Protože na přídi byla sklopná rampa, byla řídící (kormidelní) kabina umístěna na zádi.

LARC XV vyráběla v 60.letech firma Frauhauf Corporation (Military Products Division). Vyrobeno bylo patrně něco kolem 100 kusů.

LARC XV
 
Základní technické údaje:
Délka.........................................13,7 m
Šířka.........................................4,4 m
Výška........................................4,7 m
Max. rychlost..............................48 km/h
Max. rychlost ve vodě..................17 km/h
Dojezd.......................................480 km
Dojezd (ve vodě).........................150 km
Hmotnost...................................34 110 kg
  
Motor:
2x vznětový 8-válec Cummins 920
Výkon motoru.............................223 kW
Posádka.....................................2
  
Výzbroj: -


LARC XV na snímku, který pořídil v roce 1968 Australan Mal Bennett, příslušník 104th Signal Squadron. Patrně pochází z působiště Australanů v okolí Vung Tau (III CTZ). (Číslo není moc dobře čitelné, ale možná je to stejná "46" ze spodní fotografie.)

LARC XV během opravy motoru u údržbářské lodi USNS Corpus Christi Bay, která byla zakotvena poblíž pobřeží u Vung Tau.
Červenec 1969.

Na obou snímcích z Vietnamu je vidět pouze záď, proto přikládám snímek z U.S. Army Transportation Museum, kde je vidět jak vlastně vypadá LARC XV z boku.

Porovnání velikosti LARC LX, LARC XV a LARC V. Snímek nepochází z Vietnamu !